Minggu, 24 Mei 2009

SEBAB-SEBAB TURUNNYA SURAH AL-IKHLAS

Sebagian riwayat menerangkan: Sebab turunnya surah al-ikhlas yaitu : Ketika Rasulullah s.a.w sedang dalam perjalanan pindah dari mekah ke madinah, Rasulullah melihat jauh dibelakangnya seseorang yang sedang mengejar beliau dengan berkendarea kuda. Disaat itu datang Jibril kepada Rasulullah lau berkata: hai Muhammad ! Suragah mengejarmu dari belakang dan hendak membunuh engkau, tetapi telah memerintahkan kepada bumi agar ta'at kepadamu".Tidak lama kemudian sampailah Suragah kepada Rasulullah. Dia segera menerjang Rasulullah dengan pedang terhunus. Tetapi dengan takdir Tuhan , Suragah beserta kudanya terperosok ke dalm bumi, hingga tak berdaya apa-apa lagi.Rasulullah menoleh kebelakang dan Suragah berkata :
"Tolonglah aku hai Muhammad ! aku tidak akan berbuat sesuatu kepada engkau ! " Kemudian RAsulullah menarik Suragah dan kudanya dari dlam bumi. Suragahpun selamat, dan ia berkata: " terangkanlah kepadaku hai Muhammad , tentang Tuhanmu yang mempunyai kekuatan yang besar ini. Adakah ia terdiri dari emad atau perak ? Rasulullah menundukkan kepalanya , terhening sebntar . Kemudian turunkah jibril dan berkata : "hai Muhammad ! Qul hu Allahu ahad dan smpai pada akhir ayat.

KHASIAT SURAT AL- IKHLAS
1. abu sa'id al-khanafi menerangkan: Surah ini dinamakan surah al-ikhlas, artinya bersih atau lepas, maka barang siapa yang membacanya dan mengamalkan dengan hati yang ikhlas maka ia akan dilepaskan dilepaskan kesusahan-kesusahan duniawi, dimudahkan didalam gelombang sakaratulmaut, dihindarkan dari keglapan kubur dan kengerian hari kiamat.

2. Ibnu Syihab Al -zukhri menerangkan : Rasulullah s.a.w bersabda : " siapa membaca surah al-ikhlas seolah-olah ia membaca sepertiga al-quran.

3. Riwayat dari Sayyidina Ali r.a. : Siapa yang membaca suratul ikhlas sebanyak sebelas kali sesudah sembahyang shubuh, maka syitan tidak akan dapt menggodanya untuk berbuat dosa, meskipun syaitan itu dengan sungguh-sungguh hendak menggodanya pada hari itu.

4. Bayyidah "Aisyah menerangkan: "dari Nabi Muhammad s.a.w ' Siapa membaca sesudah selesai sembahyang jumat surat al-fatihah 7 kali, surah al-ikhlas 7 kali, surah al-falaq 7 kali, dan surah an-nas 7 kali, maka tuhan akan melindunginya dari kejahatan sampai kehari jumat yang akan datang.

5. Dari Sayyidina Ali r.a. dari Rasulullah " Siapa hendak pergi musafir, kemudian ketika ia hendak meninggalkan rumahnya, ia membaca surat ikhlas 11 kali, maka tuhan akan memelihara rumahnya sampai ia kembali.

6. Sayyidina anas menerangkan dari Rasulullah s.a.w.: "Siapa membaca suratul ikhlas sebanyak 30 kali, maka tuhan akan menulis barakah , selamat dari api neraka dan aman dari azab pada hari kiamat."

7. Imam sayuthi menerangkan dalam kitabnya"Addurul mantsur".riwayat dari Ibnu 'Abbas bahwa Rasulullah s.a.w.telah mengatakan 'siapa ada hajad henfaklah berwudhu dan sembahyang empat rakaat dengan sekali salam. Rakaat pertama membaca fatihah sekali dan surah ikhlas 11kali, rakaat kedua membaca fatihah 1 kali dan surah ikhlas 21 kali, rakaat ketiga membaca fatihah sekali dan membaca surah ikhlas 30 kali, rakaat ke empat membaca surah fatuhah sekali dan membaca surah ikhlas 41 kali. Apabila sudah salam, sebelum berkata apa-apa membaca urah ikhlas 50 kali, shalawat ata Nabi 50 kali, Isrighfar 50 kali, La khaula walaa quwwata illaa billahill aliyyil adhiim 50 kali kemudian ia meminta hajadnya kepada Tuhan , insya Allah tuhan akan menunaikan hajadnya.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar

Tolong mnta CoMenTnya Ya.....
apa Aj TrsrAh aNda....